10 jaar Regionaal Landschap

Naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van het Regionaal Landschap Zenne, Zuun en Zoniën werden alle betrokken partijen sinds het ontstaan van het Regionaal Landschap uitgenodigd in het Cultuurcentrum Coloma te St-Pieters-Leeuw. Nadat coördinator Ann Rekkers, ikzelf en gedeputeerd Jean-Pol Olbrechts even het woord voerden werd de feesttaart gesneden.

Hieronder vindt u mijn toespraak terug:


AV 10-12-7 081AV 10-12-7 102

10 Regionaal Landschap. Dat kan tellen! Want onze teenager heeft in die tijd gezorgd voor een veelvoud aan natuur-, landschaps- en erfgoedprojecten, intense samenwerking, vernieuwde acties en boeiende contacten.

Dat ik hier als “groene” voorzitter, en ik laat de interpretatie aan jullie over, het woord mag voeren komt me eigenlijk niet toe. Zoals Ann al zei hebben vooral mijn voorgangers voorzitters (Pierre, de wandelende encyclopedie en Martin, die ik dacht geboren was met het RL maar hij ziet er iets ouder uit) en de leden het bestuur de 10-jarige geschiedenis van het RL gevormd. Ook ik zeg dan graag even dank aan alle medewerkers uit heden en verleden.

Een blik op de overzichtskaart laat zien dat het Regionaal Landschap goed bezig is om het landschap van het mooie Pajottenland en de Zennevallei op het terrein op te waarderen. Herstel en aanleg van holle wegen, dreven en bomenrijen; zowat 50 nieuwe hoogstamboomgaarden, een ketting van meer dan 100 poelen, 15 lopende kilometer gemengde streekeigen hagen, en ga zo maar door...

Mag ik u even laten duizelen door cijfers:

Als ik spreek over honderden, dan heb ik het over de projecten, gaande van St-Genesius-Rode met vroedmeesterpadpoel, langs het GNOP-gebied in Affligem tot aan de Congoberg in Galmaarden. Overal in het Pajottenland en de zuidelijke Zennevallei zorgt ons landschapsteam voor prachtige of prachtigere landschappen, dorpgezichten, pastorietuinen, parken, wegeltjes en kapellen.

Als ik spreek over duizenden, dan heb ik het over het opbouwen van draagvlak door de talrijke vergaderingen, de terreinbezoeken, de brieven en gesprekken tussen de diverse partners.

Als ik spreek over meer dan 25.000, dan heb ik het over het geschatte aantal deelnemers aan onze activiteiten doorheen de jaren. En ik som er een aantal op: dagen van het Pajottenland, de Geuzetours, de bewandel je rijk-wandeldagen met ezel Baziel, de populaire fruithappenings, fruitpersdagen, snoeicursussen enz. Tel daarenboven onze landschapskranten en publicaties dan kan je er niet omheen en hebben we onze inwoners duidelijk betrokken, warm gemaakt en laten genieten van onze trots.

Mooie cijfers, waarvoor een welgemeende proficiat aan al de medewerkers van het RL-team en zijn coördinatoren!! Maar wanneer ik het heb over 60.000, dan spreek ik over euro’s die we in 2011 minder zullen ontvangen. Financieel ziet het er niet rooskleurig uit.

En toch, de toekomst zal ons toelachen. Meer dan ooit zal landschap en natuur bovenaan op de agenda komen te staan. We verdrinken vandaag in de informatie, digitaal is het nieuwe normaal, stress op het werk en in ons privéleven zullen ons terug naar hoe het vroeger was brengen, “back to nature”. Gedwongen of vrijwillig zullen we kiezen voor een duurzame samenleving, die niet noodzakelijk alles wil behouden zoals het was, maar die rekening houdt met de belangen van anderen en de omgeving. Dat omgevingsaspect zal de uitdaging vormen van een nieuwe tienjarige geschiedenis.

Het Regionaal Landschap is druk bezig, ik denk goe bezig, maar het kan steeds beter. De komende jaren willen we nog meer werk maken van een gebiedsgerichte aanpak, waarbij de hele expertise van het Regionaal Landschap wordt ingezet om afgelijnde gebieden aan te pakken vanuit biodiversiteit, erfgoed, recreatie en toerisme, duurzame landbouw en mobiliteit.

Met een “back to nature”-toekomst zullen wij het doel voor meer aandacht voor natuur en landschap moeten verduidelijken. Welke is de meerwaarde ervan?

Met die nieuwe uitdagingen in het achterhoofd zullen wij een antwoord moeten bieden om wat komen zal. Met welk doel moet er nog meer aandacht worden gegeven aan de natuur? Wat is de meerwaarde ervan? Betrokkenheid, idealisme, zingeving, uitstraling, gezonde omgeving, feeling met de markt en verantwoordelijkheidsgevoel zijn moteveringen om nieuwe partners aan te trekken.

Want niets verandert, als wij niet veranderen.